zondag 25 januari 2015

Goede voornemens

Mijn toetsenbord ontdoe ik van zijn stof, ik kraak mijn vingers en ga er weer eens eventjes voor zitten.
Ik heb het wat laten versloffen, mijn blog.

En daarom begin ik maar eens met voornemens;
Wanneer het bijna nieuwjaar is gaan mensen zich altijd bezighouden met wat ze gaan doen per 1 januari. Iets waar ikzelf ook goed in ben. Zie hier mijn lijstje die ik had bedacht:

1. Kom op tijd bij afspraken.
Mijn standaard voornemen is dat ik niet te laat kom op vriendschappelijke afspraken (zakelijk gezien overkomt mij dat praktisch nooit, daar waar de Hollandse snuffel geld ruikt...)
Mijn vriend komt heel onfrans nooit maar dan ook echt nooit te laat, ik altijd maar dan ook echt altijd. Dus het excuus dat het komt doordat ik met een Fransman samenwoon trapt niemand meer in natuurlijk.

2. Afvallen, een paar kilo voor de bruiloft van je broer.
Dit jaar gaan er wat kilo's af; mijn broer gaat trouwen en dat is een goede stimulans.
Ik kijk naar beneden en besef dat ik me toch weer iets te veel heb laten gaan met de slakken, de oesters (was voor mij de eerste keer), de kilozakken pepernoten die mensen voor me meenamen uit Nederland ('oh nee hè, is niet goed voor me, echt niet!' Maar ik neem toch maar een handje, of hand, of bak of schaal) de chocolaatjes, de toastjes met eiersalade, het ijs, gourmetten!
Ik gaf mezelf een schouderklopje dat ik drie dagen tussen de middag een eigengemaakte fruitshake met gojibessen had gemaakt maar ik bezweek al gauw weer toen ik op Pinterest een recept voor brownies tegenkwam (en die moest ik toch echt bakken en uitproberen! En dat er boven staat voor 8 personen, zag ik natuurlijk zogenaamd niet). Dit voornemen kan dus in de prullenmand;

3. Opruimen.. Dit jaar hou ik mijn huis netjes bij.
Mijn ouders zijn verhuisd en ik had nog een aantal dozen in het oude huis staan. Deze heb ik netjes bij de andere dozen neergezet. Pontificaal in mijn werkkamer, waarom? Om zo te zeggen 'Kim ruim je zooi op' het resultaat is dat het 2 maanden zo heeft gestaan, ik liep er gewoon omheen totdat ik er zowat overheen viel. Met een pruillip naar vriendlief om te zeggen dat ik niet meer tegen mijn eigen zooi kan en of hij me wil helpen. Rambo is bezig geweest en ik heb weer een lege kamer.
Maar veel te laat natuurlijk. Dit voornemen veeg ik met mijn swiffer duster ook maar meteen van tafel!

4. Meer bewegen; dat is gezond en helpt bij voornemen 2.
Vol goede moed had ik mijn trainings dvd maar weer eens aangezet. Dat is een blije spierbundel die je drilt om de meest idiote oefeningen te doen. Na tien keer tegen Jamie gezegd te hebben 'niet op vrouwtje springen' ; zes kattenstaarten tijdens push-ups in mijn mond te hebben gehad; een scheut in mijn gluteus maximus te hebben gevoeld en half te zijn bezweken had ik de sessie voltooid. Sinds 1 januari heb ik het maar liefst drie keer gedaan. Nou die kan met een aerobics schop ook de deur uit.

5. Meer ontspannen.
Yoga, meditatie... ik vind het allemaal zo leuk. En ik doe er zò niets mee.
Kasten vol interessante boeken over een blij en ontspannen leven; wekenlange yogalessen; meditatie cd's en nog meer geplingel.
Bij de gedachte dat ik meer wil (of is het moet?) ontspannen wordt ik al gestrest.

6. Eet gezond (goed voor voornemen 2 en 4).
Ik ben sinds een tijdje groot smoothie fan.
Ik mix van alles door elkaar; bananen, appels, bessen, frambozen, aardbeien, kiwi's, ananas... etc.
Zo lekker!
En wat krijg je een goed gevoel als je die dikke smurrie naar binnen laat glijden.
Totdat je per ongeluk naar koffietijd zit te kijken en Sonja Bakker met haar eierkoek ziet zitten. En die zegt doodleuk: 'banaan is een dikmaker'.
Ik zap verder en zie een programma over obesitas. Een vrouw snapte niet dat ze zo dik was geworden; ze at immers zoveel salade en fruit. 'Ja maar mevrouw in fruit zit ook suiker!'.
Ik zie mijn dikke smoothie langzaam door het gootsteen putje glijden.

7. Kom je goede voornemens na.
Mislukt.

Niets is stommer dan goede voornemens als je erover nadenkt.
Waarom zou je per 1 januari iets gaan doen?
Als je iets echt wilt ga je ervoor en wacht je niet tot een specifieke datum.

Ik denk terug aan oudejaarsavond.
Knus met zijn viertjes hebben we eigengemaakte oliebollen en appelbeignets gegeten.
Daarna zijn we naar buiten gegaan om ons fantastische vuurwerk af te steken.
Dat is van dat vuurwerk dat veel te lang in de winkel heeft gelegen. Je steekt het aan en het doet niets meer of het doet wat het niet hoort te doen. Ik noem dat altijd scapinovuurwerk.
Nou dit leek nog in de opruiming ook. Maar we hebben wel gelachen.
Dat heb je gezien hier niemand vuurwerk afsteekt.

We hadden voor ieder stel een wensballon gekocht.
We schreven onze wensen erop en lieten ze de lucht in gaan.
Die van mij en m'n Fransoos bleef meteen in de boom hangen. Hij vloog vervolgens in brand.
Mijn vriend wist hem eruit te vissen en alsnog liet hij hem vliegen; weer bleef hij hangen maar wist zichzelf uit de takken te bevrijden en vervolgde met zijn brandplek zijn weg.
Het symboliseerde mooi hoe het afgelopen jaar er voor ons had uitgezien.

Wensen zijn mooier dan voornemens. Je weet namelijk bij voorbaat dat goede voornemens niet gaan lukken maar van een wens weet je dat nooit. We wachten rustig af...

In de boom..

Ik ben trouwens wel per 1 januari volledig gestopt met roken; maar dat terzijde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten