maandag 16 september 2013

Hoe schoon is jouw vakantiehuis?

Ik begrijp het niet hoor.
Hoe sommige mensen hun huizen verhuren.
Camping-af zijn wij op een gegeven moment overgestapt op het huren van vakantiehuisjes.
Je zoekt wat op marktplaats of vakantiewoningverhuur bedrijven.
Er staan fraaie plaatjes op, je scrolt wat omlaag, leest nog niet de omschrijving want je scrolt als echte Hollander eerst even naar de prijs. Oef, maar weer terug naar de vorige pagina en verder zoeken.

Toen wij hier in 1998 in Frankrijk woonden hebben mijn ouders de paardenstal omgebouwd tot mooie, ruime gîte. Een advertentie in de krant was wat je toen deed, internet was toen nog niet zoveel in gebruik.
Foto's die wij toestuurden waren altijd eerlijk genomen. We vertelden er duidelijk bij dat wij een behoorlijk aantal meters naast de gîte woonden, een duidelijke foto van het zwembad en van de omgeving.
Ik zie zo vaak foto's van huizen die zogenaamd een reusachtig zwembad hebben, maar als je goed kijkt zie je dat het fototoestel precies op de rand is gelegd van een miezerig opzetzwembadje.

Wij hebben al een aantal keer gehad dat we behoorlijk bedrogen uitkwamen.

Zo hebben we een keer met z'n allen een vakantiehuis in Tsjechië gehuurd.
De foto's waren prachtig, huis leek helemaal alleen te liggen aan het water. Er was een slaapkamer met een balkon die uitkeek over het Lipno meer. Het kostte wat, maar dan had je ook wat.
Via de vakantiehuisjes boekingssite hadden we geboekt voor twee weken in dit fantastische huis.
Na uren rijden kwamen we aan; bleek er pal naast het huis caravans te staan met tegen ons huis aan een schijthuis, zo'n houten met een gat erin en ja, ook tussen de planken. Je kan je voorstellen dat dat een lekkere lucht gaf. Aan de andere kant stond een houten huis waar jongeren verbleven en feest vierden, gelukkig maar twee dagen het was immers al geen hoogseizoen meer. Het strandje? Daar mochten we eigenlijk geen gebruik van maken we zouden via de steiger het water in moeten met de surfplank. Heel handig. De schoonmaakkosten waren fors, eenmaal geïnstalleerd bleek de vaat vies in de kasten te zijn teruggezet, er lagen bossen (echt bossen ik overdrijf niet) haren onder de banken, overal spinnenwebben en als klap op de vuurpijl bleek de kamer met balkon voor privégebruik en was op slot! Wij maar in een andere kamer, ik op bed zitten en vond de lucht van de dekbedden niet zo fris, het was inclusief linnengoed maar daar hadden ze wel even bij mogen zetten dat dat ongewassen was. Ik ging 's avonds naar bed en vond het matras wat raar liggen, na deze te hebben opgetild bleek de lattenbodem aan gruzelementen. Meerdere planken waren doormidden gebroken en staken in het matras. Gevolg, twee weken op de grond gelegen.
We hebben geprotesteerd met weggaan en een vergoeding ge-eist. We kregen later via de verhuursite een waardebon van vijftig hele euro's om te besteden, juist, bij hun!

In Frankrijk doen ze het soms ook niet al te best hoor.
Dit waren zelfs Nederlandse beheerders. Ingehuurde beheerders wel te verstaan.
Hun beheren meerdere huizen hier in de omgeving en zijn niet bepaald schoon. Wat is dat toch dat mensen alleen maar schoonmaken tot waar ze het kunnen zien?  Bukken zit niet bij de dagelijkse beweging.
We hebben in één van die huizen in een bed geslapen die onder een kantelraam stond. Maar, het had geregend. We merkten het pas toen we het bed 's avonds gingen opmaken. Een enorme stank kwam van het matras af. Hij was nat, erg nat. Dit was niet van één dagje. Dat matras had al dagen in de regen gelegen wat een lucht. En die lucht was een combinatie van muf en urine wat uit het matras naar boven kwam drijven. Ik snap nog steeds niet dat ik er toch op ben gaan liggen met dubbele dekens om ervoor te zorgen dat ik de nattigheid niet zou voelen. We hebben met een kussen voor onze neus geslapen in verband met de stank. En wij zijn duo smetvreesio, een mens kan rare dingen doen.
Mijn vader en vriend zijn naar de beheerders gegaan om een ander matras te vragen, dit kregen ze mee met het verzoek om het natte matras in de schuur te leggen om te drogen en deze na het vertrek weer om te wisselen, bah.

Bij diezelfde beheerders hebben we een keer gehad dat het gras super hoog stond terwijl we onze hond (lees: Jamie met z'n korte poten) mee hadden. Ongedierte door het hoge gras en slangen houden er ook wel van. Wij bellen gingen ze weer iemand lopen uitkafferen die het had moeten doen. Ja zo doe je dat natuurlijk niet, maai dat gras en val ons niet lastig met strubbelingen onderling.
Het is, vind ik, al irritant genoeg dat je het moet vragen. Je komt aan en je baalt eigenlijk direct, zo hoort je vakantie niet te beginnen en ik ben absoluut geen mierenneuker.

Datzelfde huisje heb ik nog eens samen met mijn moeder geboekt toen we ons huidige huis gingen bezoeken vlak voor de verhuizing. We hadden het super naar onze zin. Jamie mee in de reisbench en 's avonds gillen omdat meneer buiten naar iets liep te blaffen waarvan wij dachten dat het een zwijn was. Na twee dagen kregen we wat last van bultjes. Misschien muggen?
Maar de derde nacht lagen we in bed en toen zeiden we tegen elkaar; 'heb jij ook zo'n jeuk?'
Er kwamen meer bultjes en elke nacht stikten we van de jeuk in bed.
Waarschijnlijk vlooien of bedwants. En niet van mijn hond. Gadverdamme.

Maar dit is nog de kant van de huurder. Wij als voormalig verhuurder hebben ook wel dingen meegemaakt en vooral ook veel gehoord van andere verhuurders.
Mensen maken er soms echt een zooitje van. Is er geen controle (dus je woont er niet bij) halen ze de meest rare fratsen uit. Bij een kennis hadden ze matrassen op het gras gelegd om te zonnen, banken naar buiten gesleept en niet binnen gezet terwijl het begon te regenen. Bij ons hadden we duidelijk gezegd: 'indien u weggaat alle ramen en deuren dicht, het weer kan binnen no time hier omslaan, je ziet het niet aankomen' en toch hebben mijn ouders met enige regelmaat de gîte moeten betreden om de boel dicht te gooien. Bij aankomst zeiden de mensen 'ja, maar er was geen wolkje aan de lucht'. Zucht.

Als kind vond ik het enige irritante dat kinderen om zeven uur 's ochtends al bij het zwembad stonden.
Mijn slaapkamerraam was aan de kant van het zwembad en ik was toen zeker wel een uitslaper. Met schooldagen moest ik vroeg genoeg op dus gedurende mijn negen weken zomervakantie vond ik het heerlijk om lekker lang in bed te liggen. Maar dan werd het ruw verstoord door 'Meneer, mogen de kleden van het zwembad, we willen gaan zwemmen!'. En als ik wilde zwemmen lag er weer iemand anders in. Maar verdere hinder heb ik er nooit aan ondervonden. Ik heb zelfs een keer samen met m'n nichtje een circus opgevoerd en de mensen van de gîte, die het leuk vonden om ook te kijken, gewoon laten meebetalen aan de entree en in te laten zetten met de slakkenrace. En ja de enigen die echte winst maakten bij de race waren mijn nichtje en ik. Maar wij wilden ook erg graag die ene my little pony.

Hierbij wat tips voor mensen die hun huis verhuren:
- Maak duidelijke foto's, waarom zou je liegen? Wil je slechte referenties?
- Duidelijke omschrijving van het huis en de indeling (mogen kamers niet gebruikt worden? zet dat er dan ook op).
- Maak je prijs all inclusive, die belachelijke aparte schoonmaakkosten slaan nergens op. Het schrikt alleen maar af! Laatst nog, huis in de Haute Savoie wilden we boeken, zeshonderd euro per week in het laag/middenseizoen najah ik dacht dat kan hè dat wil ik nog wel uitgeven maar dit was exclusief toeristenbelasting, en exclusief schoonmaakkosten à negentig, wat negentig?, ja echt negentig euro! Die hebben we uiteraard niet gehuurd, afzetters.
- All inclusive is echt all inclusive, ik zie zelfs mensen die vijf euro per wasbeurt vragen voor de wasmachine, met een meetlint hout gaan afmeten wat je hebt gebruikt, stroom laten betalen en dat soort ongein. Ja er zullen mensen zijn die flink stoken en er misbruik van maken, maar de mensen die wel normaal doen compenseren dat weer en hoort er gewoon bij.
- Maai het gras voordat je gasten komen.
- Ik ben wel eens in een huisje gekomen waarin op een formulier alles stond wat niet mocht, ik voelde me erg welkom.
- Leuk als mensen restaurant tips op formulieren zetten maar dingen als 'zij heeft de broek aan, ze houdt erg van mannen en is een pittige tante' of halve liefdesverklaringen zit een gast echt niet op te wachten.
- Kaffer nooit een ander uit of geef je mening niet over een buurtgenoot aan je gasten, het is hun vakantie, niet jouw uitlaatklep.
- En last but not least voor alle luie verhuurders. Doe mee aan Nederland in Beweging! (heb je geen Nederlandse televisie kijk dan op uitzendinggemist) hier leren ze je het allerbelangrijkste met betrekking tot het verhuren van een vakantiehuis: bukken.


Inclusief schoonmaakkosten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten