maandag 23 september 2013

Haal de Franse keuken naar Nederland....

Vandaag ga ik één van mijn favoriete recepten met jullie delen.
Uiterst Frans.
Kwarktaart!

We beginnen even met de benodigdheden.
-12 blaadjes witte gelatine
-200 gram mariabiscuits
-100 gram roomboter
-500 gram frambozen (kan natuurlijk ook bijvoorbeeld met aardbeien!)
-1 perssinaasappel
-500 gram magere kwark
-200 gram witte basterdsuiker
-1 bekertje slagroom (250ml)
-eventueel 4 eetlepels aardbeienjam
-1/2 eetlepel boter of margarine om mee in te vetten

-Keukenmachine
-Springvorm van circa. 24cm.


Ik ben altijd een ramp met dit soort lijstjes. Als ik recepten zit te zoeken ga ik altijd eerst naar de ingrediënten kijken. Kan ik ze niet uitspreken dan laat ik het sowieso al zitten (daarbij hebben ze hier in de buurt ook geen toko) weet ik niet wat het is doe ik soms nog even moeite om een plaatje ervan op te zoeken. Ik had nog nooit van m'n leven gelatine gekocht. Ik wist wel wat het was, dat dan weer wel, maar waar heb je dat nou ooit voor nodig? Het klinkt ook gewoon vies. Ik denk dat meteen aan paté met van die vieze vetrandjes. Agh ja, maar goed, ik vond de gelatine en vond hem meer doorzichtig dan wit maar het zal wel goed wezen. Mariabiscuitjes had ik ook nog nooit van gehoord, toen ik dat opzocht bleek mijn maag er wel ooit van gehoord (en geproefd) te hebben. Maar ik besloot gewoon lekker kaakjes van een bekend merk te kopen. Zou ook moeten kunnen dacht ik zo.
Roomboter vervang ik door gewoon bakboter, dan smaakt het niet zo vet naar mijn mening (misschien zit het wel tussen de oren en ligt het aan het woordje 'room').
Sinaasappel vind ik teveel geknoei dus ik gooi er gewoon een scheut sap in. Uiteindelijk is het hetzelfde op wat chemische toevoegingen na dan.
Magere kwark heb ik vervangen door Fromage blanc, zò lekker!
Basterdsuiker? Dat doe je toch op de pannenkoek? Dat vind ik maar raar dus ik kwak er gewoon normale suiker in. Slagroom is ook weer zo'n ding, hier in de winkel heb je niet dezelfde slagroom als in Nederland.
Het klopt niet echt stijf en de smaak is ook anders, wij kopen dus gewoon crème liquide légère of entière.
De jam is voor de decoratie, geen must dus.
Keukenmachine vind ik veel te veel gedoe dus ik pak altijd maar de staafmixer.

Goed. Lekker verwarrend.
Volg dus maar gewoon het lijstje.
Dan nu  hoe het gemaakt moet worden:
(maar dan wel op mijn manier)

Gelatine in koud water doen en 5 minuten laten weken.
De biscuits zou je met de keukenmachine of met een deegroller moeten verkruimelen volgens het recept.
Ik vind dat zo veel werk en heb een veel efficiëntere manier bedacht om én de koek helemaal te verkruimelen en je eens even flink uit te leven. Weg koek, weg frustraties. Ideaal!
Je pakt de pak met koeken, doet deze in een plastic zak (stel dat het pak open knapt moet je ook nog stofzuigen) en gooit hem op de grond, dan ga je er even heerlijk op lopen stampen (ik doe het met mijn lieftallige crocs aan) je stampt nog een aantal keer veel te veel, gewoon, omdat het zo lekker is.

Lekker pletten

In een pannetje smelt je de boter en deze voeg je na gesmolten te zijn toe bij de kruimels met twee eetlepels water, dit goed mengen.
Dit verdeel je over de bodem van je ingevette bakvorm.
Goed aandrukken met de lepel en daarna de lepel aflikken, zonde om weg te gooien!
Daarna de lepel wel in de wasbak, niemand wil camembert bacillen in zijn taart.

Je stuurt je vader de tuin in en laat deze fruit plukken (in ons geval frambozen).
Fruit wassen (eventueel kroontjes eraf) wurmpjes verwijderen en deze buiten weer vrijlaten.
300 gram van dit fruit met de staafmixer pureren.


Dop van de fles sinaasappelsap draaien of sinaasappel uitknijpen in een pannetje en dit zachtjes verwarmen.
Gelatine goed uitknijpen en dit in dat pannetje gooien (wel eerst even van het vuur halen!).
Goed doorroeren zodat het goed oplost. Heb ik een keer niet gedaan, vies hoor van die paté randjes in je taart. Eventjes laten afkoelen.

In een kom de fromage blanc (of kwark), suiker, gepureerde frambozen en sinaasappel mengsel door elkaar roeren.

In nog een andere kom slagroom stijfkloppen (voor zover als dat kan natuurlijk). En dit luchtig door het kwarkgebeuren scheppen. Wat er met luchtig bedoeld wordt weet ik ook niet. Ik denk dat ze bedoelen dat je er niet te zwaar tegenaan moet kijken.

links:bodem midden:van alles door elkaar rechts:gepureerde frambozen

Kwarkmengsel over de koekbodem in je springvorm gieten en gladstrijken (mijn taarten zijn altijd eerst zo dun dat dat niet eens nodig is, maar geen zorgen hij stijft echt wel op!).

Ziet er heerlijk uit! Spetters bij voorkeur met de vingers van de tafel halen en oppeuzelen
Taart in de koelkast zetten en drie (!) hele uren wachten. Nou dan duurt wachten lang hoor.

Wanneer die klaar is en je eindelijk het eerste stukje mag proeven, kun je de taart nog garneren met slagroom, de overgebleven 200 gram frambozen en eventueel jam in een pannetje met 1 eetlepel water verwarmen en eroverheen strijken.

Dan is het tijd om de rotzooi op te ruimen. In die kookprogramma's van Jamie en Nigella zie je altijd blinkende keukens en alle ingrediënten in de meest schitterende bakjes. Ik blijf achter met een fromage blanc bak met druipers eraan, suiker waar wat spetters zijn ingevlogen van de frambozen, vette vingers van de boter, slagroomflatsen aan de muur en op mijn shirt en doordat de hond door de keuken banjerde en ik weer eens water knoeide met het wassen van het fruit een paar mooie bruine vlekken op onze veel te irritante witte keukenvloer (tip van de dag: neem nooit witte tegels in je keuken, drama gegarandeerd).

Nu zul je je wel afvragen waarom dit gerecht zo Frans is.
Dat is het eigenlijk niet. Ik heb het recept van de allerhande van de appie. Maar de frambozen komen wel uit onze eigen (franse) tuin. Geen hond die toch een post gaat lezen met de titel: AH frambozenkwarktaart?

Bon appétit!


Het resultaat


Geen opmerkingen:

Een reactie posten