dinsdag 1 oktober 2013

Een wintervacht in al haar pracht

Na een toch wel hele goede zomer beginnen nu de bomen toch echt al te verkleuren.
De bladeren dwarrelen overal weer in het rond, de paarden moet ik beschermen tegen de vele eikels die in de wei vallen, er is weer eens geen drol te doen bij de supermarkt van de buren (in de zomer was er iets meer dan een drol te doen) en het postkantoor zou per 1 oktober de wintertijd gaan aanhouden (maandag dicht en voor de rest alleen 's ochtends open) maar vonden het schijnbaar maandag 30 september al oktober.

Het dorp begint weer uit te sterven, het wordt kouder. Die kou merk ik vooral altijd aan mijn handen.
Afgelopen winter had ik voor het eerst van mijn leven winterhanden, zo maar dat is naar! Zeker als je bedenkt dat het enige wat helpt is je hand in de ochtendurine douwen. Dus mocht je daar ook last van hebben (geldt ook voor tenen/voeten trouwens) zoek een mooi vrolijk potje uit en veel plezier in de ochtend. Maar je bent wel van de jeuk en de pijn af ha!
Maar goed zover is het gelukkig nog niet, het wordt nu alleen nog maar ietsje kouder.

Ik hoor de eerste knallen van de jagers, zie weer jeeps voorbij scheuren met een lading honden erin en veel te dikke mannen in veel te strakke oranje hesjes.
De paddenstoelen brullen de grond uit dus dat wordt straks weer zoeken voor vele Fransen, met waarschijnlijk wel weer een paar vergiftigingen of doden.

De Nederlandse nummerborden zie ik minder voorbijkomen, het gebrul in de supermarkten en de overvolle campings met irritante controle-freak campingeigenaren ('familie bezoeken? twee euro per persoon!' pssh) zijn zo goed als leeg. De aangebrande lucht van de pizzeria wordt met de dag minder (komt misschien ook omdat ze een andere kok hebben).

Iedereen verzamelt hout en sommigen stoken er al op los. De geur van hout voelt voor mij als thuis.
Dat ik vroeger elke dag naar huis fietste van school (in Nederland) en dat ik in de verte die heerlijke openhaard lucht rook.
Ik had mijn regenpak aan, druppel aan mijn neus van het harde fietsen en knalrode wangen. Soms had ik mijn regenpak ook niet aan, nee dat kon natuurlijk niet want stel dat die ene jongen ineens je zou zien in je oversized regenpak! Dat was natuurlijk verschrikkelijk! Met als resultaat dat je thuis meteen je maar moest omkleden omdat je tot je ondergoed doorweekt was.
Eenmaal omgekleed lekker bij de openhaard warm worden met een soepje en een pak boterhamworst. Gevolgd door een bak pepernoten. Kon ik echt naar uitkijken!
Fleecedeken om op de bank, kat pompend en spinnend op schoot.

Ik ben een echte koukleum, ik heb een elektrische deken, dubbel dekbed en een dubbele fleecedeken en dan nog heb ik het koud. Mijn fleecedeken is mijn beste vriend, die draag ik het liefst de hele dag om me heen. Zelfs in de zomer. Met koken moet ik hem soms afdoen, heb wel eens bijna in de brand gestaan.
Tot mijn grote vreugd hadden ze laatst hier crocs met een fleecevachtje te koop. Meteen aangeschaft en ik draag ze nu al!

Je hoort vaak van die standaard verhalen dat Franse vrouwen hun oksels niet zouden scheren.
Flauwekul natuurlijk. Ja, er lopen er zat rond. Maar er lopen hier ook zat Nederlandse 'alternatievelingen' die de boel rustig (maar dan ook echt heel rustig) de boel laten.
Mijn overbuurvrouw laat ook alles staan. En hangen.
Ik begreep het eerder niet zo maar ik ben er eens over gaan nadenken.
In de zomer zie ik een volle dos onder haar hemdje en als ze rent zie je niet alleen haar handen naar je zwaaien. Najah, geen bh is misschien minder zweterig.
Maar waarom dat okselhaar (en beenhaar)?
Waarom wordt van vrouwen geacht het weg te halen en laten mannen het wel gewoon staan?
Onze wenkbrauwen en wimpers zijn super handig voor vuil en regen, zodat het niet in onze ogen komt. Dus zal het bij de oksels ook wel een functie hebben! Misschien loopt het zweet je dan niet zo snel langs je zij. En in de winter houdt het je lekker warm.
Dus eigenlijk zijn die vrouwen hartstikke slim!
Alleen ik heb altijd koude voeten en handen... waarom groeit daar dan niet een wintervacht op? Dat is toch eigenlijk ook stom. En voeten kunnen stinken. Die van mij gelukkig niet maar dan zou het toch ideaal zijn als die ook een vacht hebben?

Sommigen denken dat het met de evolutie te maken heeft. We dragen kleren dus hebben we het haar niet meer nodig, waarom hebben wij vrouwen dan geen baard of snor zoals mannen (oké uitzonderingen daargelaten)?
En niet de handharen te vergeten! Ik draag echt niet dagelijks handschoenen hoor en in het verleden speelden de mensen heus niet dagelijks polo of zaten ze op boksen. Die evolutietheorie kan dus eigenlijk ook gewoon van de baan.

Ik loop nou wel te klagen over dat ik koude handen en voeten heb maar mochten we wel zo'n mooie wintervacht krijgen als bijvoorbeeld mijn shetlandpony's dan zit je ook weer met luis of vlooien. En wat als je in de rui gaat! Dat is een mooi soepzooitje. 'Schat zal ik je even borstelen en plukken?' niet echt romantisch. Nou is dan toch maar beter zo eigenlijk!

Mijn advies voor de aankomende winter is vooral:
Geniet van buiten maar vooral ook van binnen! Wat is er heerlijker dan je als een beer in je bed in de dekens te wikkelen met het idee dat je een winterslaap gaat houden van maar liefst acht uur!
Of wat te bedenken van die knapperende openhaard of dat straalkacheltje waar je weer heerlijk bij kan opwarmen nadat je met je hond in de sneeuw hebt gelopen.
Of die kop soep (voor de in Nederland wonende mensen natuurlijk erwtensoep met een dikke vette rookworst erin!) waar je je handen aan kan opwarmen.
De kat die dan heel graag bij je wil liggen en niet alleen maar naar buiten wil om vogels te vangen.
De feestdagen die er weer aan zitten te komen.
Of zodra het weer Januari is en je in een after-party-dip zit, je te bedenken dat je dat stomme gedicht niet meer hoeft te schrijven en die lastige (schoon)familie hoef je ook weer even niet te zien.
En die bak met pepernoten hè! Kilo's mogen er best een beetje aan in de winter, ziet toch geen mens. En ben je een zuurpruim na alle feestdagen dan heb je mooi wat te doen om die kilo's er weer af te krijgen. En bewegen is goed tegen een lichte depressie!
'Ik vind de winter geweldig'. En als je dat niet denkt, zeg het dan elke dag minstens drie keer als je opstaat en als je naar bed gaat. Positieve affirmaties werken echt!
En laat alles maar lekker groeien hoor! Dat hangen ben ik het niet zo mee eens, slecht voor de rug en dat is nog wel degelijk te zien door die dikke coltrui.
We willen toch allemaal zogenaamd weer zo graag 'back to basic' of 'één zijn met de natuur'? Nou mannen, bereid je voor op jullie vrouwen.

Ja, de winter is geweldig.
Lekker warm tegen elkaar aankruipen!

2 opmerkingen:

  1. Tot mijn grote vreugd hadden ze laatst hier crocs met een fleecevachtje te koop. Meteen aangeschaft en ik draag ze nu al!

    O god!! Vreselijk haha. Elke keer als ik in Enschede langs de Crocs winkel kom moet ik altijd aan jullie denken. :D.
    Laatst zag ik crocs met daaraan vast beenwarmers. Nou daar worden die dingen niet mooier van haha. ( zowel de beenwarmers als de crocs niet)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat meen je niet!! Is echt wat voor mij!!! Ze zijn wanstaltig maar lopen zo fantastisch (ik koop altijd neppers voor een euro of 4) als ze de beenwarmers ook in de goedkope variant krijgen komen die zeker in huis dus bedankt voor de tip haha

      Verwijderen